rakan taulan :)

juz click if u like it..

Sabtu, April 17, 2010

Beserdehanalah... ^__^


Erm, bnda ni xtually da lma beno dlm pikiran aku...tpi xtaw bla yg nk postnya...smpai aku da khilangan prasaan itu, tpi wlaucmna pn kna post gak pa sbnrnya yg brmain dlm pikiran aku..xtually bnda ni da xde da...ri tu je yg trasa skit...im free from dats feeling..Alhamdullilah, xde dendam, xde mrah2, xde rsa brsalah, xde rsa ditgh2,n last dh xde g bnci dlm hti...evrything will be fine, hopefully..

At that time aku rasa khidupan kita ni kdg2 mcm ank panah, Cuma kdgkala matlamat, prlakuan, pertimbangan, pnerimaan kta ni trlepas dri sasaran atau tjuan sbnr hdup kita. Dan aku juga prcya, yakin dan pasti dlm apa jua situasi pun kita ada pilihan yang terbaik, sebab kita sentiasa cub untuk berikan yang terbaik utk dri sndri.

Dalam menghadapi masa susah, perit, sukar, penat yang datang silih berganti, mmbuatkan aku rasa rndah, kerdil dan hina sgt..tpi aku sedar kehidupan ini adalah satu suratan yang telah ditentukanNya, Allah menyayangi aku sbb tu dia hantar dugaan serta ujian hidup agar aku sedar akan hakikat yang satu ini.

“ Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupan … “ [Al-Baqarah : 286]

nak kata aku tak pernah mnghadapi saat2 yg sukar, rsanya lbih skar dri ini, tpi knapa sukar yang ini buat aku lemah, leka dan lalai. Aku bingung sebenarnya, tertnya2 gak la knpa la smua ni terjadi, ter’merungut’ seketika. Rasa sakit sangat hdup ni, rasa sebak, sedih..erm, aku cuba memotivasi diri sndri, cuba untuk bangun smula, sunggup pun xdpt mncpai, aku msih boleh merangkak.

Aku akan menghadapi bnda ni bersndrian, n trima kasih buat yang sudi bersamaku, mendampingiku, menemaniku untu mnghadapi ujian ni brsama. Terima kasih sekali lagi yang terhingga, kerna sokongan dorongan dan nassihat yang diberikan. Aku menghargai semua tu. Sudah pkir sdlam2nya, sudah cuba mhasabah diri, minta ptunjuk dariNya.. Saat ini kptusan telah aku buat, dan aku harap aku akn tabah dan kuat dalam meghadapi smua ni.

Mesti semua org pnah kan dgr ayat ni, susah nk jmpa yang btol2 memahami kita dan trima kita apa adanya. Dan bila ada, kita rasa kita xsdar yang kita sebenarnya dh jumpa org tu. Lumrah la tu kan, yg ddpan mata xnmpak. Dh hmpir khilangan atau hilang trus baru kita akui sbnrnya kita sdar yang kita dh jumpa org tu. Tapi masa tu dh xbrguna lagi. Trima je la, mgkin disblik smua tu. Percaya.

Bila org dikelilig kita layan, cakap dn berkomunikasi secara baik dgn kita, kita tntu akan rasa dhargai, dsayangi, dan mesti kita akn layan dia dgn baik gak kan. Pentingnya menghargai org yang menghargai kita, dan kt sni aku nk tmbah stu lagi, hargai juga org yang anda rasa bnci, sering mngutuk anda, mgkin btol jgak pa yg diorang ckap, kdg2 cuba kita pkir knpa org ckap mcmtu mgkin da sebab kcuali la cemburu atau dengki, pkok xkan brgoyang kalo x dtiup angin, xkan la ada monyet kot kt atas tu..hehe.

Aku akan cuba dan brusaha, untuk berikan yang trbaik wlapun ianya bkn kehendak aku utk buat bgitu. Yela, aku taknak pntingkan dri sndri, kalo smua org cmtu xmngkin akn wujud prsahabatn dlm dunia ni, xmgkin da hubungan, dan xmgkin akn ada ‘sejarah’..skali sekala pa slahnya brtolak ansur. Tpi kalo slalu sgt dok bgi muka org nek kpala plak.. hurm,so berpada dlm mlaksanakan sesuatu. Dalm erti kata lain, brsederhanalah dlm stiap prlakuan. Lagipun, beserdehana tu seruan Nabi Muhammad junjungan mulia.


x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x


Ok, kat sini aku nk ambil ksmpatan, nk mintak maaf byk2 andai ada tersalah kata, terslah snd msej, tinggi rndah suara, tguran yang xmnyenangkan, nsihat yang xptut, trkasar perbuatan, gurauan melampau, kata depan belakang. Dan juga sejuta kemaafan kupinta pada mereka yang aku kurang beri perhatian atau terlebih bagi prhatian. Aku hanya insane yang xmgkin dpt lari dri mlakukan kslapan. Dan aku akn cuba utk tdak mngulanginya lagi..

Perkara yang menggembirakan, menyenangkan, menceriakan dan prkara yang mmbuatkan aku trtawa dlm hdup aku, akn aku trus ingati. Prkara yang lara, masa silam, yang mendukakan, mngecewakan, menyakitkan, memerit, memedihkan dan segala yg xptut ada dlm hidup aku dh lma aku cmpak ke lautan api agar terbakar brsma dosa yg tlah ku lakukan, xkan mnyimpan dendam.. dan xkan mgkin da sekelumit pn prasaan bnci dlm dri aku..

Biar terbuang, terabai, teraniaya, dan segala mcm ter..aku pasrah, redha dengan segalanya, akan aku truskan hdup ini..moga kasih sayang yan masih ada ini, kekal abadi hingga akhir.

*lastly, aku takkan edit dh post ni...mntak maaf kalo da typing error..luahan dri lubuk hatiku,...spontan.



ikhlas dari HATI